English

FynBus er Årets Læreplads 2021

Vi har i dag kåret fundet Årets Læreplads inden for detail, handel , kontor, offentlig administration og digital handel. Og sendt FynBus videre til den nationale konkurrence om at blive Årets Læreplads i Danmark.

Fem virksomheder hyldes for deres gode arbejde med elever

På Storm's Pakhus i Odense kårede vi i dag Årets Læreplads inden for vores fem uddannelsesområder: 

  • Offentlig administration
  • Digital handel
  • Kontor
  • Handel
  • Detail

Kåringen sker på baggrund af indstillinger fra elever, som har skrevet og fortalt, hvorfor lige netop deres elevvirksomhed skal kåres som Årets Læreplads. 

Og vinderne er...

Offentlig administration: Faaborg-Midtfyn Kommune

Faaborg-Midtfyn Kommune er indstillet af kontorelev Mia Skjøth Nicolaisen. Mia er elev i Team Kvalitet og Koordinering i Gislev.

Fra venstre ses: Jette Hansen, Kirsten Demuth, Marianne Jessen (oplæringsansvarlig), Mia Skjøth Nicolaisen(elev), Heidi Jespersen, Laila Sørensen og Dorthe Sonne.

God oplæring og eget ansvarsområde
I sin indstilling skriver hun bl.a., at hun i sit team er med til at løse mange kerneopgaver. For eksempel i forbindelse med visitation af borgere til ældre- og plejeboliger, som også involverer pårørende, for hvem situationen kan være vanskelig. ”Jeg har med god sidemandsoplæring gradvist overtaget de administrative opgaver i denne forbindelse. Det er guld værd at være elev et sted, hvor man tør give ansvaret fra sig og har tillid til at eleven kan løse opgaven. Det vokser man af som elev, og det gør i den grad én klar til den virkelige verden, som venter derude.”

Mia betoner, at udgangspunktet for hendes oplæring er praktikplanen, og at hendes oplæringsansvarlige – Marianne – tager ansvar for, at hun får lært, hvad hun skal og mere til. Samtidig bliver hun betragtet som en kollega og ikke "kun" som en elev. Sociale aktiviteter har været vigtige og blandt ander var der under nedlukningn 10 minutters daglig skype-gymnastik.

Mia skriver i sin indstilling: "Jeg er stolt og taknemlig over at være kontorelev i Team Kvalitet og Koordinering i Faaborg-Midtfyn Kommune. Selvom janteloven stadig er rigeligt present i vores lille land, vil jeg med denne indstilling tillade mig at råbe højt, så alle kan høre det - Jeg har den bedste elevplads, man kan tænke sig!!!!!”

Digital handel: Bedst & Billigst

Bedst og Billigst er indstillet af handelselev Freya Toft Hansen.

Fra venstre ses: André Jensen, oplæringsansvarlig og Freya toft Hansen, handelselev.

 

'Jeg nyder at gå på arbejde'
Freya fortæller i sin indstilling, hvordan hun lige fra allerførste dag har følt, at hun ar landet det bedste sted for hende: 
”Jeg følte allerede fra dag ét at jeg passede ind i teamet, som jeg var havnet i. Hver eneste dag jeg træder ind ad døren, er det med et smil på læben. Jeg nyder at gå på arbejde. Vi har et godt og stærkt sammenhold i mit team, og der er plads til alle og enhver. Hvis man har brug for hjælp, så skal man ikke tøve, for det er altid helt okay at spørge om hjælp. Hvis der er nogle udfordringer, bakker vi altid hinanden op, og hjælper hinanden med at løse det på mest mulige måde - her kan man virkelig mærke, at vi er et team."

Samtidig har hendes oplæringsansvarlige været en god mentor og læremester. Det skriver Freya sådan her: ”Jeg har en chef/oplæringsansvarlig som stoler på mig, og lader mig klare rigtig mange opgaver selv. Jeg får meget ansvar og får lov til a gennemføre mange af de idéer, som jeg kommer med. Han er ekstremt god til at lære fra sig, og giver både ris og ros for det man laver. Man ved altid, hvis der er noget man skal forbedre, men man bliver også værdsat for ens arbejde, når man gør det godt. Dette er et kæmpe plus, og er med til at skabe et fantastisk arbejdsmiljø”.

Kontor: FynBus

FynBus er indstillet af økonomielev Louise Jeppesen

Fra venstre ses: Jacob Nissen Bondt, Morten Bang Andersen, Trine Schou Andersen (oplæringsansvarlig), Louise Jeppesen (elev), Feras, Daniel Lystrup Larsen og Helle Bonde. 

 

Elev under corona
Louise begyndte som elev i august sidste år, og blev hjemsendt efter en måned i forbindelse med nedlukningen, hvilket naturligvis medførte nervøsitet for oplæringen.

”Men hurtigt blev min nervøsitet erstattet af tryghed. Helt fra start var min leder og andre kollegaer yderst opmærksomme på mig og min læring. Min leder var hurtig til at gennemgå og planlægge, hvordan vi ville håndtere min oplæringsplan gennem skærmen, så jeg ikke kom bagud i min læringsproces. Mine kollegaer var omstillingsparate og gode til at håndtere den uvante situation. Heller ikke socialt fik det for store konsekvenser. Der blev hurtigt indsat 'vinke-møder' i løbet af ugen, hvor vi alle samledes gennem teams og fik snakket om både de faglige udfordringer i virksomheden, men samtidig også fik diskuteret weekendens fodboldkampe. Der blev arrangeret online aktiviteter gennem b.la. escaperooms og quizzer, og på den måde blev det gode sammenhold opretholdt.”

Louise understreger, at FynBus gennem social opmærksomhed og uddannelsesbevidst faglighed har givet hende mulighed for stor faglig og personlig udvikling.

Handel: BG Burcharth

BG Burcharth er indstillet af handelselev Roman Byelyenets, som har været elev i virksomheden siden februar 2021.

Fra venstre ses: Anders Kjeld (oplæringsansvarlig), Kasper Sø, Roman Byelyenets (elev), Marie Bredning og Karen Andersen. 

 

Roman arbejder med internt salg, klarer indkommende telefonopkald og mails, taster ordrer og tilbud, sender ordrebekræftelser, opretter nye produkter, holder leverandørkontakt osv. og deltager i de kvartalsvise salgsmøder, hvor kvartalet evalueres og der drøftes, hvad der kan forbedres. I løbet af den første tid i virksomheden var Roman med på flere kundebesøg, hvad var vigtigt for ham, fordi han så kunne se, hvordan virksomhedens produkter blev anvendt rundt omkring, og det har betydet et godt grundlag for at rådgive kunder og afdække deres behov.

”Jeg føler, at vi er en stor familie, og jeg er meget glad for at være en del af denne familie”, fortæller Roman og nævner de fælles frokoster og dart, bordtennis med videre i pauserne lige som sociale aktiviteter i forbindelse med fødselsdage og jubillæer.

Detail: SuperBrugsen i Nørre Alslev 

SuperBrugsen Nørre Alslev er indstillet af ledertrainee Søren Anton Juul Rasmussen.

Fra venstre ses: Martin Rydahl, uddeler og Søren Anton Juul Rasmussen, ledertrainee. 

 

Søren bliver inddraget i udviklingen af butikken og føler at hans ideer bliver hørt, og dette motiverer til at yde en ekstra indsats. På det kollegiale plan har alle medarbejdere et ansvar, og butikken gør en del ud af det sociale, så alle kolleger føler sig inddraget.

I sin indstilling skriver Søren Anton: ”I min elevtid har jeg løbende i et dejligt tempo lært virksomhedens systemer, rutiner og fremtidsplaner at kende. Samtidig har jeg lært at tage ansvar i de bestemte afdelinger, jeg har skullet varetage. I skolen lærer man meget om procedurerne, som man skal tage med hjem i butikken og prøve af, hvilket bliver gjort hver gang. Her er ens kollegaer og chefer dog gode til at hjælpe én med diverse opgaver, så man får det ønskede resultat. Cheferne på arbejdspladsen er også rigtig gode til at vejlede én samt snakke om tingene ud fra uddannelsesplanen, så man opnår de milepæle man skal. Men samtidig planlægges på forhånd nogle fokuspunkter og tidspunkter for hvornår disse milepæle skal være opnået, så de bliver opnået på bedst mulig vis.”